2 طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه

به گزارش تفطن، درست کردن تن ماهی در خانه کار سختی نیست. تهیه تن ماهی با طعم خانگی که بتوانید به روش خودتان آن را مزه دار کنید، هم ارزان تر و هم خوشمزه تر است. در این مقاله از در به شما طرز تهیه تن ماهی خانگی به 2 روش در قابلمه یا زودپز و شیشه به همراه فوت و فن های تهیه آن آموزش خواهیم داد.

2 طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه

طرز تهیه تن ماهی در زودپز یا قابلمه

زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت تن ماهی در زودپز یا قابلمه: 1 ساعت

مواد لازم برای تهیه تن ماهی

ماهی هوور: 500 گرم

آب: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیموی تازه: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه تن ماهی

در این روش از تهیه تن ماهی در خانه، ابتدا باید پوست ماهی را بگیرید و آن را مزه دار کنید. سپس ماهی را در زودپز یا قابلمه روی حرارت آرام بپزید تا آب آن کشیده گردد. در آخر کمی تن ماهی را سرخ کنید. برای مشاهده و آموزش جزییات روش تهیه تن ماهی خانگی، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: ماهی را آماده کنید

برای تهیه تن ماهی، ابتدا باید ماهی ها را بشویید و آنها را به قطعات درشت خرد کنید. پوست ماهی ها را هم جدا کنید تا تن ماهی بعد از اضافه کردن چاشنی ها، طعم دار گردد. تیغ های ماهی را هم بعد از جدا کردن پوست ماهی، بیرون بیاورید تا در هنگام خوردن، آسیب نبینید.

مرحله دوم: ماهی را مزه دار کنید

در یک زودپز با قابلمه با سایز مناسب، ماهی ها را کنار هم بچینید، به طوری که بین آنها فاصله ای نباشد و کف ظرف کاملا با ماهی ها پوشانده گردد. روی ماهی ها را نمک و فلفل سیاه بپاشید. در این مرحله می توانید از انواع ادویه ها برای طعم دار کردن ماهی ها، به دلخواه، بهره ببرید.

آبلیمو و آب را هم به ماهی ها اضافه کنید. برای خرید ،، و، می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: ماهی ها را بپزید

در این مرحله، دقت کنید که میزان آبلیمو و آب باید به میزان ای باشد که با ماهی ها هم سطح گردد. میزان بیشتر آب، باعث له شدن ماهی ها و میزان کمتر آب باعث می گردد، ماهی ها بسوزند و نپزند.

سپس درِ زودپز را ببندید و به مدت 1 ساعت صبر کنید تا ماهی ها بپزند. اگر ماهی ها را در قابلمه می پزید، حتما زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید تا آب به آرامی بخار گردد. حرارت باید بسیار ملایم باشد.

مرحله چهارم: تن ماهی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه تن ماهی، بعد از اینکه ماهی تن پخت، درِ زودپز با قابلمه را باز کنید و ماهی ها را بیرون بیاورید. سپس روی تن ماهی را روغن زیتون بریزید. تن ماهی آماده شده را در ظرف سرو بگذارید.

تن ماهی را با گوجه فرنگی یا رب گوجه به همراه پیاز داغ تفت دهید و میل کنید یا آن را با برنج سفید، سبزی پلو یا شوید پلو سرو و نوش جان کنید. را بلد هستید؟

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات تن ماهی برای سلامت بدن

طرز تهیه تن ماهی در شیشه

در این روش از آموزش طرز تهیه تن ماهی خانگی، به جای قابلمه، زودپز یا تابه، از بطری های شیشه ای برای پختن ماهی تن استفاده می گردد. حدود 2 ساعت زمان می برد تا ماهی ها به این روش پخته شوند. این یک روش مجذوب کننده برای تهیه تن ماهی با طعم تهیه تن ماهی در کارخانه است که می توانید به روش زیر آن را انجام دهید.

مرحله اول: ماهی ها و شیشه ها را آماده کنید

برای درست کردن تن ماهی در شیشه، ابتدا باید شیشه یا شیشه ها را بشویید و داخل آب جوش بیندازید تا به مدت 15 دقیقه بجوشند و استرلیزه شوند. سپس آنها را از آب جوش بیرون بیاورید و کنار بگذارید. ماهی های شسته و خرد شده را پوست بگیرید و استخوان ها و پوست آنها را جدا کنید.

مرحله دوم: ماهی ها را در شیشه بریزید

ماهی های آماده شده را داخل شیشه های استریل شده بریزید. باید به میزان 3/4 بطری خالی بماند. کل شیشه را با ماهی پر نکنید. سپس نمک، روغن زیتون و آبلیمو را اضافه کنید. با چاقو به آرامی ماهی ها را تکان دهید تا لایه داخلی بطری، با روغن زیتون چرب گردد. در آخر، در شیشه را ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند.

را می توانید از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی بخرید.

مرحله سوم: بطری ها را در آب جوش بگذارید

در این مرحله، داخل یک قابلمه را تا نیمه یا 2/3 آب بریزید و حرارت را بالا ببرید تا آب آغاز به جوشیدن کند. سپس بطری های شیشه ای را در آن بگذارید. باید میزان آب به قدری باشد که روش بطری ها را بگیرد ولی آب از قابلمه بیرون نپاشد. در این صورت ماهی های کل شیشه مغزپخت می شوند. حرارت را کم کنید و 2 ساعت صبر کنید تا ماهی های تن بپزند.

مرحله چهارم: ماهی ها را سرو کنید

بعد از اینکه رنگ ماهی های داخل شیشه تغییر کرد، حرارت را قطع کنید و بطری ها را بیرون بیاورید. صبر کنید تا بطری ها از دما بیفتند. سپس درب بطری را باز کنید. می توانید ماهی ها را بلافاصله سرو کنید یا ابتدا در کمی روغن تفت دهید و بعد آن را نوش جان کنید.

فوت و فن های طرز تهیه تن ماهی خانگی

*برش های ماهی را زیاد ریز نکنید. اگر برش ها کوچک باشند، ماهی ها بعد از پخت له می شوند.

*برای جدا کردن تیغ های داخل ماهی، می توانید بعد از آبپز شدن ماهی ها آن ها را جدا کنید.

*اضافه کردن آبلیمو به دستور تهیه تن ماهی خانگی، اختیاری است و می توانید آن را حذف کنید. ولی در صورت افزودن آبلیمو، هم طعم آن خوشمزه تر می گردد و هم بوی ماهی گرفته می گردد.

*میزان نمک و فلفل برای درست کردن تن ماهی، به سلیقه و ذائقه غذایی شما بستگی دارد. از دیگر ادویه ها مثل کاری، زیره، زنجبیل و … هم می توانید به میزان دلخواه بهره ببرید. انواع را به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

*ماهی ها نباید بعد از پخت، بین شان رنگ قرمز داشته باشد. رنگ قرمز نشان دهنده نپخته بودن ماهی است. ماهی ها کاملا باید بپزند تا بو ندهند.

*برای طرز تهیه تن ماهی در شیشه، حتما از بطری های سالم با درب فلزی بدون خوردگی و زنگ زدگی بهره ببرید تا هوا به دلخل بطری نفوذ نکند. اگر درب بطری سوراخ باشد، ماهی ها نمی پزند.

*می توانید ماهی های تن را بعد از پختن در مقداری روغن زیتون یا روغن مایع تفت دهید تا سرخ گردد. فقط مراقب باشید تا ماهی ها بافت خود را از دست ندهند و له نشوند. هر دو طرف ماهی ها را برشته کنید.

روش آسان برای جدا کردن پوست و تیغ های ماهی

در طرز پخت تن ماهی جنوب برای اینکه پوست و تیغ ماهی هوور را به راحتی جدا کنید، یک روش این است که ماهی ها را بشویید و خرد کنید. سپس ماهی ها را داخل یک قابلمه بریزید و روی آن ها را با آب سرد بپوشانید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید.

برای گرفتن بوی ماهی، مقداری پیاز خرد شده، سیر، برگ بو، چوب دارچین، تخم گشنیز، آبلیمو ترش و نمک اضافه کنید و اجازه دهید ماهی ها به مدت 20 دقیقه آبپز شوند. سپس ماهی ها را در آبکش بریزید و آبکش را داخل مخلوط آب سرد و یخ قرار دهید.

یا اینکه ماهی ها را زیر آب سرد بگیرید و روی آنها را تکه های یخ بریزید. بعد آغاز به جدا کردن خارها و پوست ماهی کنید. در این روش، ماهی ها هم له نمی شوند و بافت آنها سالم تر می ماند.

در ادامه طرز تهیه تن ماهی ، درست کنید و ماهی ها را با ادویه های دلخواه در تابه با روغن سرخ کنید. وقتی ماهی های تن پخته و سرخ شده آماده شدند، آنها را سرو کنید.

سوالات متداول

تن ماهی خانگی در شیشه چقدر ماندگاری دارد؟

به خاطر عدم استفاده از مواد نگهداری در طرز تهیه تن ماهی خانگی، باید ماهی ها به سرعت مصرف شوند. تا 2 روز بعد از آماده کردن ماهی تن، آن را مصرف کنید. اما اگر ماهی را درست کردید و درِ بطری را باز نکردید، می توانید ماهی ها را برای 1 سال هم در یخچال نگهداری کنید.

چه کار کنیم که بطری در زمان پخت ماهی ها نشکند؟

اگر بطری ها سالم باشند و ترک نداشته باشند، احتمال شکستن آنها کم است. اما برای اینکه با مشکل شکستن بطری روبرو نشوید، باید مراقب باشید که حرارت زیر قابلمه نباید زیاد باشد. حرارت خیلی بالا باعث می گردد بطری های شیشه ای شکسته شوند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2537

به "2 طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه" امتیاز دهید

2 کاربر به "2 طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه تن ماهی خانگی با طعم کارخانه ای در قابلمه و شیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید