خبرنگاران 10 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور لایروبی شده است

به گزارش تفطن، مشهد-خبرنگاران- معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: 146 هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که 70 هزار کیلومتر از آن از مراکز جمعیتی عبور می کند و تا به امروز از این میزان 10 هزار کیلومتر لایروبی شده است و از دولت خواسته شده تا به موضوع لایروبی رودخانه ها توجه بیشتری شود.

خبرنگاران 10 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور لایروبی شده است

اسماعیل نجار شنبه شب در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی خراسان رضوی در مشهد اضافه کرد: امسال 500 میلیارد تومان از محل تبصره ماده 13 قانون مدیریت بحران به جمع آوری آبهای سطحی شهری اختصاص یافته است که می توان از این ظرفیت بهره گرفت.

وی ادامه داد: زمانی که خداوند نعمت باران را بر کشور ارزانی می دارد از سیل و خسارت ناشی از آن گلایه مندیم و زمانی که باران نمی بارد، از بی آبی و خشکسالی در رنج هستیم هرچند بارش باران خساراتی برای کشور به همراه داشته اما هیچ گاه به برکات آن فکر نکرده ایم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سال 98، 660 شهر و 13 مرکز استان کشور با تنش آبی روبرو بود اما در نتیجه بارشهای باران در بهار، 70 درصد بیش از 250 سد در کشور پرآب و 67 تالاب آبگیری و 55 سانتی متر آب به ارتفاع آب دریاچه ارومیه اضافه کرده شد.

نجار با اشاره به نیاز سالانه کشور به 2 میلیون و 900 هزار تن برنج گفت: در سال 98 به میزان 834 هزار هکتار برنج کاشته و 234 هزار هکتار به سطح تولید برنج اضافه کرده شد.

وی ادامه داد: دولت تلاش کرد خسارات در نتیجه حوادث طبیعی را جبران کند که در این راستا طی سال 1398، 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات و کمکهای بلاعوض به جبران خسارتها در بخش مسکن، کشاورزی و صنعت پرداخت شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به 130 میلیون تن تولیدات سالانه بخش کشاورزی کشور گفت: برای تامین امنیت غذایی نیازمند تامین آب شرب روستایی و بخش کشاورزی در شرایط کم آبی کنونی در کشور هستیم.

نجار اضافه کرد: استفاده از اعتبارات ردیفهای ماده 10 و ماده 12 قانون مدیریت بحران زمانی معنا پیدا می کند که اعتبارات در بخشی که قانون برای آن تعریف کرده است هزینه شود لذا باید این رویکرد در جبران خسارتهای ناشی از حوادث طبیعی مدنظر گرفته شود.

وی با اشاره به نشستهای مستمر سازمان مدیریت بحران با سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: ظرفیت قانون مدیریت بحران بالاست اما اعتباراتی در بخش دفع آفات در قانون مدیریت بحران دیده نشده است و قرار نیست این سازمان همه امکانات و تجهیزات را در اختیار داشته باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر استفاده از همه ظرفیتهای کشور برای جبران خسارات اضافه کرد: با وجود در اختیار داشتن هواپیماهای سمپاش، تا به امروز آن طور که باید از این ظرفیت برای دفع آفات مزارع کشاورزی استفاده نشده است.

نجار اضافه کرد: امسال 20 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار گرفته که امید است بخشی از آن به دفع آفات اختصاص یابد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: امسال اعتبارات مناسبی برای اجرای طرحهای آبخیزداری در نظر گرفته شده است اما چندان توجهی به اجرای این طرحها نمی شود که باید این بخش مورد توجه همگان قرار گیرد.

نجار اضافه کرد: گاه برخی از دامداران منتظر می مانند که حتما دولت برای واکسیناسیون دامها اقدام کند در حالی که تولید واکسن در کشور 23 میلیون دوز است و نیاز کشور در سال 53 میلیون دوز است و باقی این بخش باید از محل واردات تامین شود و این در حالی است که حداقل دامداران می توانند بخشی از هزینه های واکسیناسیون را متقبل شوند.

وی اضافه کرد: سازمان مدیریت بحران کشور برای احیای قنوات در کشور به صورت جسته و گریخته عمل کرده است اما ردیف اعتباری برای این بخش وجود دارد که متولیان باید پیگیر جذب اعتبارات این بخش باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان این که سالانه 200 هزار واحد مسکونی کم دوام، استحکام سازی می شود اضافه کرد: اگر این برنامه را به سالانه 500 هزار واحد افزایش دهیم کل واحدهای مسکونی کم دوام کشور در مدت پنج سال جمع آوری شده و دیگر مسکن کم دوامی باقی نمی ماند.

نجار اضافه کرد: با توجه به افزایش نرخ ساخت و سازها، درصدد هستیم برای اتمام بازسازی خانه های روستایی در کشور، پیشنهاد افزایش میزان تسهیلات را به دولت بدهیم تا در این زمینه توفیقی حاصل شود و هر چه سریعتر کار نیمه تمام بازسازی خانه ها به اتمام برسد.

وی ادامه داد: در خصوص تامین بالگرد و اطفای حریق ، براساس قانون مدیریت بحران اول باید متولی امر تعیین شود زیرا این مسئولیت فقط برعهده سازمان مدیریت بحران نیست، با این حال این سازمان برای تامین تجهیزات اعتباراتی را از سازمان برنامه و بودجه برای نهادهای مختلف در نظر گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1887

به "خبرنگاران 10 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور لایروبی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 10 هزار کیلومتر از رودخانه های کشور لایروبی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید