ظریف:ایرانیان مقیم کانادا برای رای دادن به آمریکا بروند، عربستان در شأنی نیست که ما را تهدید کند

به گزارش تفطن، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیرش به پاکستان گفت: دولت پاکستان وعده نموده است تا حضور نظامی خود را در مناطق مرزی اش افزایش دهد.

ظریف:ایرانیان مقیم کانادا برای رای دادن به آمریکا بروند، عربستان در شأنی نیست که ما را تهدید کند

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره سفر اخیرش به پاکستان اظهار کرد: ما در این سفر با مقامات پاکستانی ملاقات داشتیم و بحث های خوبی را پیش بردیم و آنها نیز وعده دادند که حضور خود را در مناطق مرزی ایران افزایش دهند تا مانع از حملات تروریستی از سوی مرزهای پاکستان به ایران شوند.

وی اضافه کرد: نکاتی که توسط سردار باقری مطرح شده نکاتی است که بر دفاع جمهوری اسلامی از خودش در برابر تروریسم تاکید دارد.

ظریف ادامه داد: ما امیدواریم که دولت پاکستان به درستی به وظایف خود عمل کند و مانع حملات تروریستی علیه ایران توسط اشرار از پاکستان گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که پیگیری موضوع اخذ رای از ایرانیان مقیم کانادا به کجا رسید، اظهار کرد: همین امروز هیاتی از وزارت خارجه کانادا در ایران است و این بحث را انجام می دهیم، با وزیر خارجه کانادا هم صحبت نموده ام و متاسفانه مقررات کانادا این است که رای گیری باید در اماکن دیپلماتیک انجام گردد اما دولت گذشته کانادا اقدام به قطع رابطه سیاسی با ایران کرد و ما حضور دیپلماتیک در کانادا نداریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در تماسی که با وزیر خارجه کانادا داشتم وی اظهار کرد که علاقه مند بودیم که این کار را انجام دهیم اما هنوز نتوانسته ایم به ترتیبات لازم برای انجام این کار در این انتخابات برسیم.

ظریف با اشاره به ادامه فرایند مذاکرات در این زمینه طی امروز اظهار کرد: ما شرایط بسیار خوبی در آمریکا داریم و تعداد بسیاری شعب اخذ رأی در آنجا و سایر مناطق داریم و شهفرایندان ایرانی که مقیم کانادا هستند فعلا می توانند به شهرهای نزدیک خود در آمریکا مراجعه نمایند.

وی تاکید نمود: امیدواریم بتوانیم شرایطی را برای شهفرایندان ایرانی خارج از کشور فراهم کنیم که آنان هم با همان شور و نشاطی که هم وطنان شان در ایران به پای صندوق رای می فرایند، در خارج هم با همین نشاط حضور داشته باشند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حملات بعضی کاندیداها به عملکرد این وزارت در زمینه دیپلماسی، گفت: جهان دیپلماسی ما را دیپلماسی موفقی می داند و البته این موفقیت همان طور که رهبری تاکید نمودند مرهون حضور مردم، صبر و سربلندی آنان است.

ظریف تأکید کرد: حضور و مشارکت مردم و عزت آنان را کاندیداهای انتخابات زیر پا نگذارند و حرف هایی بزنند که در شأن مردم ایران باشد چرا که دیپلماسی ایران متناسب با شأن مردم است و دیپلماسی سربلندانه و عزتمدارانه است. شما هر کجا سوال کنید همه جهان این صحبت را با شما می نمایند و باعث تأسف است که بعضی از دوستان در داخل با عزت و سربلندی مردم بازی می نمایند.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وقتی این دولت شروع به کار کرد و دوستان آقایان مشغول به کار بودند ما یک کارگزاری خارجی نداشتیم و سوئیفت انجام نمی شد. در حوزه های دیگر هم از قبیل نفت و کشتیرانی به همین شکل بود اما امروز شرایط تغییر نموده است. ولی دوستان به دنبال این هستند که وانمود نمایند هنوز شرایط تغییر ننموده است.

ظریف اضافه کرد: ما زمانی هم قاچاق می کردیم و هم خام فروشی، هم پول نفت خود را در اختیار بعضی دلال ها می گذاشتیم که منابعی از این کشور را نابود کردند. حالا که این دولت زمینه فروش نفت را به صورت رسمی فراهم نموده است و فراموش نکنیم که اگر دولت می خواست همچنان خام فروشی کند تمام انبارهای ما پر از محصولاتی بود که به دلیل تحریم نمی توانستیم آنها را بفروشیم که دیگر تقریباً جایی برای انبار کردن آنها نداشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کشتی های ما وسط دریا سرگردان بودند چرا که مشتری نداشتند و آنها حتی می خواستند که خام فروشی نمایند، اما مشتری برای خرید همان مواد خام هم وجود نداشت و کشور نمی توانست با عزت در صحنه جهانی حضور پیدا کند. اما امروز شرایط عوض شده است و نفت مان را در برابر نفت های معتبر بین المللی می فروشیم و به قول بعضی مجبور نیستیم نفت مان را بفروشیم و کالاهای بنجل خرید کنیم. بلکه می توانیم با فروش نفت مان کالاهای لازم خود را بخریم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر مقامات عربستان، اظهار کرد: ما تصور می کنیم که دولت عربستان سعودی دنبال تنش و تشنج است. این سیاست یک سیاست خطرناک است و هیچ فایده ای برای عربستان نداشته و جز ناامنی برای آن کشور نداشته است. البته واضح است که دولت عربستان در شأنی نیست که جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی در زمینه سند 2030 اظهار کرد: ایران در طول 30 الی 40 سال گذشته که من در مناصب مختلفی حضور داشته ام به بسیاری از کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است، اما همه موارد این کنوانسیون ها مورد تأیید ما نبوده است. سند 2030 که در واقع یک چارچوب اقدام است و سندی الزام آور نیست و بعضی پیشنهادها در آن وجود دارد و چند بند در این سند است که البته با دیدگاه های ما مطابقت ندارد. البته بعضی دوستان در مصاحبه های تلویزیونی بعضی حرف هایی زدند که واقعاً در آن سند این حرف ها وجود نداشت.

ظریف ادامه داد: همان زمان وزیر آموزش و پرورش ما مطرح کردند که ما به اجرای مواردی خواهیم پرداخت که مورد تأیید خودمان باشد و هر مورد که با دیدگاه های ما و موازین شرعی و عرف ما مغایرت داشته باشد، هیچ تعهدی به آن نخواهیم داشت و همین موضع را آقای فانی در اجلاس یونسکو نیز تکرار و به صورت مکتوب نیز این موضع از طرف ایران مکتوب شد.

منبع: خبرگزاری موج
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1126

به "ظریف:ایرانیان مقیم کانادا برای رای دادن به آمریکا بروند، عربستان در شأنی نیست که ما را تهدید کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف:ایرانیان مقیم کانادا برای رای دادن به آمریکا بروند، عربستان در شأنی نیست که ما را تهدید کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید