گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟

به گزارش تفطن، درحالی که معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اعلام کرده که تعهدات ایران درباره خط ریلی خواف-هرات تا سرانجام امسال به سرانجام می رسد، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که ناامنی، یکی از بزرگترین موانع سر راه تکمیل این پروژه بوده است.

گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟

به گزارش، راه آهن خواف-هرات یکی از پروژه های ریلی بین المللی است که ریل گذاری آن از شهریور ماه 1395 آغاز شد و در چهار بلوک یا فاز تعریف شده برای آن، ایران متعهد به احداث و راه اندازی سه فاز و افغانستان یک فاز آن که درون مرزهای خودش بود را بر عهده گرفت.

عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این باره به ایسنا گفت: پروژه برون مرزی خواف - هرات یکی از بزرگترین پروژه هایی است که به دنبال آن هستیم تا خاتمه امسال آن را به بهره برداری برسانیم. این پروژه به دو بخش درون مرزی به طول حدود 77 کیلومتر و بخش برون مرزی حدود 62 کیلومتر تقسیم می شود و کار اجرایی آن تقریبا به استثناء ایستگاه شمع تیغ به خاتمه رسیده که با حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

وی با بیان اینکه شرکت مجری خواف - هرات اعتبار مورد نیاز این پروژه را از محل بودجه کمک به افغانستان در سال های 1382 و 1383 تامین کرده است، ادامه داد: به صورت مرسوم عملیات احداث تا بهره برداری باید به صورت همزمان از سوی دو کشور اجرا می شد اما افغانستان مسائلی در تامین سرمایه اش داشت که به همین سبب کار اجرایی اش را هنوز آغاز نکرده است. البته امسال حرکت های خوبی کرده اند و با چند سرمایه گذار خارجی مذاکره کرده اند و تا جایی که اطلاع داریم و به ما وعده داده اند، می خواهند در صورت عملیاتی شدن کار تا حدود یک سال و نیم دیگر این پروژه را به اتمام برسانند.

البته این مقام مسئول به برخی نامنی ها به عنوان یکی از عوامل کندی در پیشرفت فاز سوم این خط ریلی اشاره کرد و گفت: قطعه سوم این خط ریلی در بخش برون مرزی واقع شده است که حدود 62 کیلومتر است و عملیات ریل گذاری، پالاس ریزی و احداث ایستگاه اش اجرا شده و عملیات تکمیل خط و جوش کاری باقیمانده که در دست اقدام است. البته این بخش را زودتر از این تاریخ هم می توانستیم به خاتمه برسانیم اما برخی مسائل امنیتی در خاک افغانستان کار ما را با مشکل و تاخیر روبرو کرد و با توجه به این مسائل، درصددیم همه 139 کیلومتر مورد تعهد ایران را به بهره برداری برسانیم.

برخی از رسانه های خارجی مانند اسپوتنیک روسیه نیز اخیرا اعلام کرده بودند که افغانستانی ها برای احداث بخش چهارم این خط راه آهن نیز از همکاری و سرمایه گذاری ایتالیا استفاده کرده اند و به نظر می رسد که این همسایه شرقی امسال مصمم تر به اجرای تعهداتش در این قرارداد دو طرفه است.

اما به تازگی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در دیدار با معاون وزیر حمل و نقل جاده ای وزارت حمل و نقل افغانستان و هیات همراه به صراحت مشکل امنیتی را یکی از بزرگترین موانع سر راه احداث و تکمیل راه آهن خواف-هرات دانست و گفت: در گذشته برای تکمیل خط ریلی خواف- هرات فعالیت هایی انجام شد که امیدواریم با برقراری امنیت این خط ریلی هرچه سریعتر تکمیل شود.

وی افزود: مدت هاست به دلیل ناامنی شرکت های ایرانی فعال در زمینه تکمیل خطوط ریلی دچار زیان و خسارت شده اند. انتظار ما این است که دولت افغانستان به ویژه وزارت حمل و نقل آن کشور این موضوع را حل و فصل کند.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل سکو و بارانداز را در جهت خط ریل خواف- هرات، منوط به برقراری امنیت اعلام کرد و خواستار راه اندازی هرچه سریعتر این پروژه و تکمیل آن شد.

با توجه به این شرایط باید دید که احداث و راه اندازی این خط ریلی بین المللی چه مسئله ای دارد و آیا ایتالیایی ها برای سرمایه گذاری به این پروژه ورود پیدا کرده اند یا خیر؟ باید تعیین شود که آیا مساله ناامنی افغانستان حل شده و اجازه تکمیل و بهره برداری از آن را می دهد یا آنکه این گره همچنان در تکمیل این پروژه باقی می ماند؟

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 881

به "گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره تکمیل راه آهن ایران-افغانستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید